Stres

 

 

 

 

Bardzo często mówi się że człowiek współczesny jest zestresowany.

Stres to mobilizacja organizmu na czas walki lub ucieczki.

Ale tylko w tym czasie a nie przez 24 godziny na dobę.

Zmiana na "tryb walki" odbywa się na poziomie każdej komórki w naszym organiźmie, na poziomie narządów oraz w obrębie naszej psychiki.

Energię do życia czerpiemy w naszych komórkach w dwojaki sposób - tlenowy i beztlenowy. Tlenowy - "dobry" - jest używany w normalnym trybie. Spalane są wtedy tłuszcze przy dostępie tlenu. Jest on mniej wydajny ale efektem rozpadu jest H2O Co2 i energia.

W czasie walki organizm sięga po bardziej wydajny sposób uzyskania energi - beztlenowy. Spalane są wtedy związki cukrowe a efektem rozpadu poza H2O i Co2 jest również kwas mlekowy.

W sytuacji gdy nasz organizm nie ma czasu na odpoczynek ilość mleczanów rośnie i coraz trudniej sprostać walce. Pojawia się ból jako sygnał że coś jest nie tak i że należy odpocząć.

Czynnikiem wyzwalającym przejście organizmu w tryb walki jest poziom hormonu Adrenaliny. Jego wzrost powoduje że przyspiesza akcja serca, obkurczają się naczynia krwionośne w narządach niepotrzebnych do walki,skóra robi się chłodna i blada, rozszerzają źrenice w oczach oraz dochodzi do wielu innych zmian. Te narządy, które są mniej ważne są wyciszane zaś potrzebne do walki dostają więcej krwi czyli więcej energii.

Bardzo interesujące jest to że aby podnieść poziom Adrenaliny nie jest potrzebne realne zagrożenie. Wystarczy sama myśl o zagrożeniu albo wspomnienie o trudnych sytuacjach w życiu. To powoduje kłopoty ze snem, nadmierne napięcie mięśni przypominające migreny, kłopoty z kręgosłupem oraz wiele innych dolegliwości uznawanych obecnie za normalne z powodu szybkiego tempa życia.

Ponieważ każdy z nas ma inną tolerancję na stres to co dla jednych będzie zabójcze przez innych zostanie ledwo zauważone, dlatego też nie ma jednej idealnej recepty jak sobie radzić na codzień. 

 

Mówi się że jest dwóch najlepszych lekarzy na świecie - DR SEN i DR ŚMIECH.

 

Zdrowy sen i dystans do siebie i rzeczywistości to najlepszy sposób na zdrowe życie. 

 

Kilka rad jak sobie radzić ze stresem

 

1. Obserwuj siebie i to jak reagujesz.Czy Twoja reakcja była adekwatna czy nie.

2. Czy obecna sytuacja stresowa będzie miała dla Ciebie znaczenie za 3 miesiące albo za 3 lata?

3. Idź spać wypoczętym (nie myśl i nie rozpamiętuj tego co było i będzie)

4. Zrób listę rzeczy które Ci sprawiają przyjemność i codziennie chociaż jedną realizuj

5. Śmiej się

6. Akceptuj siebie i myśl pozytywnie

7. Naucz się relaksować (ale tak aby oczyścić głowę z myśli)