Bruksizm

 

 

 

 

Zaciskanie zębów (BRUKSIZM) jest objawem a nie chorobą.

Główną przyczyną bruksizmu jest stres i nasza umiejętność radzenia sobie z nim. 

Jednym ze sposobów jest zaciskanie lub zgrzytanie zębami które zastąpiło nawyk ssania z dzieciństwa.

Jest to spowodowane między innymi tym że w więzadłach korzeni zębów jest bardzo dużo zakończeń czuciowych reagujących na nacisk. Zaciśnięcie zębów powoduje efekt podobny do uderzenia w palec gdy boli nas głowa. Przez chwilę głowa przestaje nas boleć ale po niedługim czasie znowu czujemy ból. Mamy więc chęć ponownie zacisnąć zęby aby poczuć ulgę.

 

Bruksizm jest szkodliwy dla zębów!

 

Zęby są stworzone do odgryzania i miażdrzenia pokarmu czyli nie powinny kontaktować "na pusto" ze sobą. Z tego też powodu niewskazane jest długotrwałe używanie gumy do żucia , odgryzania paznokci albo długopisu.
Tego typu parafunkcje (nieprawidłowe nawyki) ćwiczą mięśnie które mogą rozrastać się i jeszcze silniej zaciskać zęby doprowadzając do ich uszkodzenia.

 

Mogą pojawiać się

- nadwrażliwości zębów na zimno i ciepło

- starcie szkliwa zębów

- ubytki przyszyjkowe

- kieszonki dziąsłowe 

 

 

Jednym z objawów zaciskania zębów w stresie są również odciski na bokach języka i policzkach. Są one spowodowane zassaniem powietrza i przełknięciem śliny oraz bezwiednym utrzymaniem tego stanu przez dłuższy czas (np we śnie). Efektem jest zassanie tkanek miękkich pomiędzy zęby. 

 

Jeżeli dodatkowo mamy nieprawidłowy zgryz - obniżone zwarcie, braki zębów, zgryz krzyżowy, może dojść do przeciążenia i uszkodzenia stawów skroniowo żuchwowych. Objawia się to klikaniem albo trzaskami w stawach a nawet bólem w okolicy przed uchem promieniującym na skronie, szyję lub żuchwę.

 

W ciągu dnia główną metodą zmniejszenia nasilenia bruksizmu jest samokontrola i techniki rozluźnijące mięśnie. W nocy stosuje się szyny relaksacyjne. 

 

Jeśli zauważymy że zęby są zaciśniete lub że zgrzytamy zębami należy lekko wydąć policzki i wypuścić powietrze aby poczuć że są rozluźnione.

 

ćwiczenia rozluźniające obręczy barkowej i szyji

1. stanąć w pozycji wyprostowanej , lekko ściągnąć łopatki

2. położyć palec wskazujący pod nosem

3. lekko pchnąć głowę do tyłu bez odchylania (palec tylko kieruje głowę)

4. utrzymać to położenie kilka sekud

5. powtórzyć ruch 10 razy co ok 1 godzinę

 

 

 

wieczorem i przed snem

1. położyć się na plecach na kocu na podłodze z wyciągniętymi rękami za głową

2. podłożyć pod szyję zwinięty w rulon ręcznik a pod lędźwie drugi

3. starać się po koleji rozluźniać mięśnie całego ciała

4. pozostać tak w tej pozycji ok 15 min

5. wstawać powoli, najlepiej obrócić się na brzuch i podnieść się do poziomu

"foczki" a następnie na kolana

 

 

Jak już zostało zaznaczone główną przyczyną bruksizmu jest stres, dlatego też bez zmiany naszego trybu życia oraz podejścia do niego powyższe techniki mogą być niewystarczające. 

 

Powyższe informacje poruszają jedynie główne aspekty zagadnienia , dlatego zawsze jest konieczne przeprowadzenie pełnej diagnostyki celem dobrania najlepszej metody terapii.